Monday, October 3, 2016

Bingka cheese sarawak

Ini entry lama ye...baru update.

Salted cheese cracker cheesecake baru je habis. Tapi pengakhirannya tak berapa bagus sebab last piece jatuh ke lantai, aku pun kutip buang dalam tong sampah...sekali anak bujang aku marah daaaaaa.....mengamuk-ngamuk dia nak jugak kek tu. Impossible la...bahan utamanya takde jual kat sini nak oiiii...

Lalu ku teringat ada resepi bingka cheese yang disediakan oleh orang sarawak sendiri. Tengok gambar yang aku upload tu menjadi la bingka aku tu...heeeheee...dan juga sedap. Makan sejuk-sejuk lagi sedap...aummm...dan Darrien pun suka jugak bingka ni.

Resepi ikut kat blog HaSue. Lama dah kak HaSue ni tak menulis....

Kat bawah ni aku letakkan sekali resepi untuk yang nak cuba.

Bingka Cheese Sarawak

Bahan A:
1 peket agar2 cap ros (13g)
3 cawan air
1 cawan gula pasir

Bahan B

250g mentega
250 cream cheese Philadelphia ~ aku guna Tatura je
½ tin susu pekat manis(jika ingin kurang manis,guna krimmer pekat pun ok)
1 ½ cawan tepung hong kong ~ aku guna tepung gandum biasa
3 biji telur ayam
1 sudu kecil esen vanilla/jus lemon

Cara2:

1. Bahan A dimasak sehingga mendidih dan ketepikan buat seketika
2. Pukul telur ayam sehingga kembang.
3. Masukkan mentega dan susu pekat manis. Pukul rata
4. Masukkan tepung,cream cheese,esen vanila dan pukul sehingga benar2 sebati.
5. Masukkan agar-agar (yang masih panas) sambil dipukul laju
6. Tapis adunan ke dalam loyang dan bakar didalam oven yg sudah dipanaskan pada suhu 175c selama satu jam atau sehingga masak(bergantung pada jenis oven)
7. Selamat mencuba.. ^_^

NOTE:sukatan adalah menggunakan cawan metrik~

Bingka yang sangat sedap

No comments: