Thursday, October 6, 2016

Lahirnya Inarra…



Anak dah nak masuk 6 bulan baru sempat nak menulis. Ada anak dua sangat-sangat sibuk okey serta sangat-sangat stress (mula-mula je...sekarang dah ok). Tapi jangan ko serik beranak sebab walaupun statement tu betul kelak ko mesti teringin ada baby lagi…hahahaa…tapi betul apa…ni bukan aku yang cakap…kakak opis yang beranak empat yang cakap (dan aku pun rasa macam tu jugak..hee…heee..). Tapi katanya bila dia lahirkan anak ketiga stress lebih rendah sebab anak yang sulung dah besar sikit dan boleh diharap dengan tugas-tugas ringan. Dengan syarat…anak berjarak sekurang kurangnya dua tahun ke atas. 

Okeh…Inarra aka dik Narra lahir 18 April 2016. Hampir tepat 3 tahun selepas kelahiran Darrien. Mengandungkan Inarra tak banyak beza dengan Darrien…Cuma aku cepat letih dan agak pemarah. Mungkin sebab aku kena handle Darrien yang nak membesar. Banyak ragam dia masa tu… I am very tired. Kadang-kadang nak bernafas pun susah especially bila perut membesar. Tak ada masalah kesihatan yang lain, muka pun kusam tapi tetap suka mengemas rumah. Aku jugak jadi penyedih sebenarnya masa tu menyebabkan aku menjadi teramat letih. Hari-hari  aku nangis…dan dimana-mana saja asalkan orang tak nampak. Serius nangis memang ambik tenaga banyak sangat..sebab tu lepas nangis je tertido. Dik Narra pun aku tengok mengikut perangai aku masa mengandung…tetengah tido tiba-tiba dia berbunyi macam nak menangis, merengek kejap sambil pejam mata lepas tu sambung balik tido.

False alarm ada sekali je…itupun malam sebelum kelahiran dik Nara. Itu je…jadi aku pun tertunggu-tunggu bila la nak beranak ni…tak larat dah nak bawak perut, kaki yang sakit, pinggang yang sengal-sengal, kencing 4-5 kali semalam, kena tindih dengan Darrien lagi. Pagi hari bersalin tu aku nak makan laici…lepas tu makan kek besday laki aku. 

Masa solat subuh pagi tu aku minta doa turunkan tanda supaya ada sebab aku tak perlu pegi keje hari tu..hahaha…lepas solat aku gi bilik air nak buang air terus turun tanda…wow!!! sebab yang kuat untuk aku dapatkan MC..ok..terus text bos cakap nak gi hospital. So, lebih kurang pukul 10 pegi hospital, doktor cek jalan katanya baru 2cm…silakan balik..MC pegi mintak kat kaunter…hehehe…selamat untuk hari tu…kuar dari hospital dah 12.30 tengah hari, jom makan la dulu…sebelum tu doktor pesan bila sakit selang seminit setengah baru datang hospital balik. Sampai je tempat makan sakit datang…setiap 10 minit…ok..ingat apa doktor pesan? Masa makan, sakit setiap 5 minit. Lepas makan, eh…barang baby ada yang belum beli….alang-alang laki tak keje jom kita gi shopping…sambil shopping…datang sakit 3 minit sekali..tiap kali sakit datang pegangla apa yang sempat. Mohla kita cecepat bayar. 

Laki tanya nak balik dulu ke nak gi hospital terus ni…aku cakap jom balik rumah jap..nak mandi. Dalam kete balik rumah menten 3 minit sekali..kete sampai depan pintu rumah…tersembur muntah dalam kete…habis segala nasi aku makan tadi… :(

Masuk rumah terus mandi…sambil menahan sakit contraction yang makin kuat. Sebelum kuar rumah dah siap-siap pakai kain batik je..I is confirm nak beranak petang ni. Sempat jugak minum air glukos nak ganti balik segala yang termuntah tadi.  Series sakit contraction kali ni lagi sakit dari masa bersalin anak pertama…ingat nak dekat ajal dah, sampai terpikir kalau orang nak mati sakitnya macam ni ke…sampai je hospital terus nurse bawak naik atas tempat pre labor kot…doktor check jalan katanya dah 6-7cm, pasang jarum, tukar baju…ada labor room kosong…masuk!

Masuk je labor room, sakit tak menahan…tak ingat dah mintak gas kurang sakit…nurse tanya nak teran ke…iyeee….teranla…3 kali teran…keluar la baby girl :)….aaaahhhhhh….sakit contraction dah takde…leganya….and the rest is history…jahit, azan baby (lewat sebab bapaknya tak sempat masuk), naik ke ward….bla..bla..bla..

Aku masuk ward lebih kurang pukul 7.30 malam macam tu...dah terlepas waktu dinner...lapar lepas bersalin tadi nurse bagi minum air milo panas. Nasib baik Zz datang semula malam tu bawak roti. Esoknya lebih kurang pukul 3 petang kitorang balik. Lambat sikit sebab baby lambat berak.

Ni kali pertama bersalin kat hospital kerajaan...terima kasih nurse dan doktor sebab tak marah masa saya jerit dalam LB...hahaha...saya ni kalau sakit ke, takut ke, geli ke...memang menjerit je kejenye...sebab bila menjerit tu lega sikit rasanya :)

Itu je la cerita kelahiran dik Nara. Seorang serikandi mama.

No comments: