Monday, October 10, 2016

Darrien semasa 2 tahun 7 bulan


Lama aku peram ni dalam draft. Sekarang Darrien dah 3 tahun 6 bulan.

Lama dah tak cerita pasal Darrien kat sini…hmm…nanti lama-lama lupa pulak. Meh sini mama Darrien nak coretkan. Sekarang Darrien dah 2 tahun 6 bulan. Dua minggu lagi masuk 2 tahun 7 bulan. Budak ni kadang mencairkan hati kadang memanaskan hati maknya aje…sabo je la…tapi tetap la penawar rindu intan payung sayang segunung.

Sekarang dia rajin sangat menyanyi..petang-petang lepas ambik dia kat rumah mama gie masuk je “grey” (ni nama panggilan kete aku) bye bye ikram kat atas rumah, lepas tu tutup tingkap kete sendiri. Masuk je jalan besar walaupun aku nak u-turn akan terdengarlah suara “mama, straight”.  Kadang aku turutkan tapi semenjak tol dah naik ni rasa rugi je bayar singgit tujuh demi jalan yang tak berbaloi itu. Dia nak jumpa kakak tol je pun. Aku yang kopak. Lepas tu sambil tunggu traffic light, ada lagi suara “ mama, kut”. Dalam kete tak boleh kosong mesti ada biskut walaupun cream cracker hup seng tu. Kalau tak, ada yang hempas kepala kat pintu kereta meski perut masih kenyang makan nasi.  

Sambil makan biskut tengok truck, bus, aeroplane…sumelah nak di tegurnya. Ikutkan je la…lepas tu dengar la suara “mama, bus”…ni start dah la ni…mengasah vocal aku. Dari masuk highway sampai la sampai ke simpang rumah aku menyanyi. Dulu belum kawin zz suka kondem aku menyanyi pitching lari…tapi baik dia berterima kasih kat aku sebab yang pitching dok lari ni la entertain anak dia supaya dia dapat drive dengn tenang. Satu-satu dia mintak aku nyanyikan, wheel on the bus, old mcdonald, itsy bitsy spider, rain rain go away, Thomas n friends, abc song, 123 song,Daddy finger, etc. Daripada pengetahuan aku dua lagu je nursery rhymes sampai la berpuluh lagu aku hafal sekarang.  Kalau ada orang lain dalam kete tu, nasibla….dia panggil suruh nyanyi sama.  Troma sapa tak hafal nursery rhymes.

Darrien ada speech delay tapi doktor kata perkembangan yang lain bagus tak perlu risau apa-apa just keep communicating with him in full sentence. Dia memang malas sikit nak develop sentence tapi kalau kitorang berdua je kat rumah dan biasa masa aku dalam bilik air selalu aku dengar dia menyanyi sorang-sorang lagu yang biasa kitorang nyanyikan. Ada dua tiga lagu dia dapat habiskan walaupun ada sestengah perkataan sebutannya belum jelas macam abc song dan itsy bitsy spider dan daddy finger. Bukan tak buat ayat langsung Cuma kalau ada short cut memang dia pilih short cut. Stail pemalas sikit cam aku..nak senang je.
Sekarang dia hafal ABC sampai Z lengkap dengan kenal huruf dah, tapi huruf besar saje. Bagi huruf kecik tengok…. I boleh jadi 1. 123 dah sampai 10. Nombor pun kenal jugak tapi dari 0 sampai 9 je. Bagi gambar no 10 dia cakap 1. Hehehehe…aku tak dapat nak ajar suku kata je ni…perlu ketabahan tinggi nak ajar suku kata. 

Sekarang pantang cakap perkataan ‘jalan’…kalau nak pegi memana terpaksa la aku ngajak bapaknya speaking dalam rumah. Kalau tak selagi tak keluar, tukar pampers taknak, minum susu taknak, asik nak ke pintu je….

Lepas tu kalau kena marah sikit muncungnya bukan main, bibir terus tukar jadi huruf C terbalik. Siap pakej hantuk kepala sendiri kat dinding. Kalau di pujuk terus memang tak jalan….kena biar dua tiga minit baru panggil ok sikit.  Lagi-lagi kalau merajuk dengan bapaknya, selagi takde kepentingan untuk dia takkan dia pandang bapaknya. Cuba kalau berhenti kat kedai….masa tu suruh peluk, suruh kiss semua dia buat. yang penting dapat benda yang dihajatnya. 

Lepas sebulan dia keluar dari hospital baru la nampak health condition dia bagus sikit. Tapi aku tetap berjaga-jaga ni…tak boleh kena hujan, tak boleh minum air sejuk , bagi makan scott emulsion sekerap mungkin, bagi makan madu, elakkan makanan berminyak. Kalau tak aku jugak yang susah nanti, bapaknya dah la kerap outstation lately, dengan keadaan aku sekarang lagi. Semput tau. Temperature pun cepat naik bila cepat penat ni. Lepas marah anak , menyesal lepas tu nangis sorang-sorang….what kind of emotion la….

Badan dia pun dah start naik balik, hari tu stuck 15kg beberapa bulan. Demam, selsema, batuk, semput…buat dia tak maintain je. Sekarang dah terasa berat bertambah. Elok la…kang balik kampung takde la kata kesian kat anak aku muka dah panjang…padahal makan boleh tahan…kalau kat rumah, celik mata minta toast bread sapu kaya biasanya success sekeping setengah kalau lapar sangat 2 keping pun habis, susu sebotol lagi….tengah hari pukul 12 – 1 makan nasi. Kalau kena selera habis sesenduk penuh. Selang sejam dua, susu lagi. petang makan roti atau biskut. Malam nasi lagi. kalau tak bagi nasi, plastik roti, balang biskut semua dia buka. Sambil tengok tv kadang-kadang susu kotak, biskut la…kalau ada kek makan kek, kadang potong buah takpun pisang sebiji. 

Paling best main tangan dia la sekarang…gebu je…ada isi…hehehehe…jari gemuk…dengan rambut gulung-gulung kaler tak berapa gelap. Bapaknya taknak potong lagi. Ramai jugak yang tanya anak kakak ni laki ke perempuan? Tidur nak kena peluk…kalau aku mengadap arah lain masa nak tidur merajuknya bukan main…berpusing-pusing atas tilam tak puas hati. Paling menyampah bila bayar duit tol, kalau perempuan muka cantik sikit dia punya senyum siap angkat tangan bye bye lagi. Kalau lelaki, buat tak tau je. Perangai menurun bapak ko le tu….lepas daripada to sengih-sengih cakap “huhuhu…kakak..kakak…tik (cantik)”

No comments: