Tuesday, October 4, 2016

Charcoal Restaurant @ The Saujana Hotel



Department dinner yang kedua untuk tahun 2016. Pertama dulu kat South Sea Seafood Subang tapi takde chance nak ambik gambar makanan bagai pasal orang lain yang belanja. Menu marvelous pun kita hadap dengan penuh adat ketimuran dan kesopanan..hehehe...have to behave ourselves ok…kali ni duit sendiri boleh la nak amik makanan bagai nak rak sekalipun. Bosses pun layankan je perangai staffnya siap sebelum dia usik makanan kat pinggan tanya kitorang dah ambik gambar ke belum? Wakakaka…

First time makan kat Charcoal ni…excited nak rasa makanan yang diorang offer.  Bajet kitorang tak besar sangat jadi tak order makanan for each pax pun..konsepnya makan sama-sama jadi boleh rasa banyak jenis makanan. Ternyata segalanya adalah sedap di tekakku…ye lah..aku tak pernah pegi grill restoran yang lain jadi taktau nak compare.  Aku rasa tiada yang tak sedap melainkan yang sedap saje. Terutamanya Tomahawk steaknya….ini must-try menu ok. So juicy…so tender….nak je aku mengabiskan plate tu sorang-sorang tapi dah kata concept makan sama-sama kita potong-potong la bagi semua merasa.

Ok...untuk starter kitorang ambik Butcher’s Platter permintaan dari Matsukura san, Live Chilean Sea Scallops dan Sear Crab Cakes.  Butcher’s Platter ni sesuai sangat kat sape-sape yang suka masin sebab beef salami dia memang sangat masin. Live Chilean Sea Scallops pulak sangat sedap…terbayang-bayang rasanya cheesy scallop sekarang ni dan crab cakesnya pulak bagi aku biasa-biasa saja, sedap tapi tak wow orang kata.

Crab cakes
Scallops
Butcher's platter & Crab Cakes
Dalam bekas yang warna kuning tu hati ayam tau...
Scallop untuk aku..teehee...
Main dish, Ally order Northern Territory Barramundi dan Jacques pulak order Wild Tiger Prawns (tak rasa, no comment). Pertama kali aku rasa ikan barramundi(Ally bagi rasa) ni tapi rasanya tak special manapun, biasa je. Kitorang yang lain ramai-ramai makan Live Farmed Seabass whole, Live whole Lobster (ini sedap ok….soooo..juicy) dan tips bila makan lobster ramai-ramai ni ialah cepat tangkap kat bahagian sepitnya tu…isi kat dalam tu bahagian yang paling sedap ok….hahaha…sape cepat dia dapat. Nakanishi san order 120 Days Angus Beef Burger. Bos punya aku tak cuit…biarla dia makan dengan tenang.

Seabass
Lobster untuk aku...dapat tangkap kepit lobster!
Kitorang yang lain ambik Tomahawk (ni daging bahagian rusuk yang paling lembut dan juicy dengan kehadiran sedikit lemak, kalau bahagian rusuk biasa orang panggil rib-eye tu kalau tak silap aku.) Untuk steak, aku tak suka bahagian sirloin atau biasa kita panggil daging batang pinang. Sebab bahagian sirloin ini sangat kurang lemak, lebih keras dan kurang ‘juicy’.  Selain Tomahawk, ada yang nak makan sirloin steak dan Wagyu Skewer marble 8. Ouh, datang sini…aku tak recommend order ayam ok. Tak best sangat sebab kitorang ada order Charcoal Pit Roast chicken tapi tak best sangat.

Beef burger
Wagyu skewer
Tiger prawn
Tomahawk Steak....nyums..nyums..
Tu je la yang kitorang order untuk main dish. Tak banyak sangat pun.

Tak banyak pun..tapi nampak penuh sebab meja slim je.
Unuk dessert, kitorang order Grilled Mango Pavlova, Warm Granny Smith Apple & Cinnamon Crumble dan Chocolate Mud Cake & Peanut Butter Cream. Air pulak orang lain punya order aku tak ingat. Aku punya carrot + apple juice. Itu saje. Apple crumble dengan choc mud cake tu ok dan sedap tapi pavlova sebab dia grill tu pavlova kot, jadi terlalu garing… aku tak minat pavlova macam tu. Aku suka pavlova yang macam chewy gitu…ala-ala marshmallow.

Chocolate mud cake
Pavlova
Apple crumble
Kitorang start dinner lebih kurang pukul 8.30 kot. Pukul 10.30 baru masing-masing angkat kaki. Overall, bagus restoran ni…Cuma kalau korang pegi aku suggest order beef dengan lobster je lepas tu order air. Yang lain tu…xyah.

No comments: