Monday, October 10, 2016

Urus masa III: Menguruskan masa setelah ada 2 anak

Sebelum ada 2 anak selalu aku tertanya-tanya macam mana keadaan rumah nanti. Sempat ke tidak, larat ke malas nak mengemas…tapi walaupun aku bukan OCD mungkin kerana sifat diri yang tak suka berselerak aku gagahi jugak mengemas walaupun hayat kekemasan rumah tu tak lama. Sekurang-kurangnya aku tau rumah aku boleh dikemas asal rajin. Tapi tak sampai tahap yang membanggakan la…biasa-biasa je. 

Mujurlah anak nombor dua ni sangat ‘baik’ perangainya. Bukan jenis menangis je kerjanya bila aku tak angkat dia atau tak ada kat sebelah.  Penido pulak tu. Jadi dapatla aku laksanakan tugasan mingguan aku dengan berkesan. Semenjak adik ada ni, tak banyak berubah pun tugasan mengemas aku tu. Masih lagi aku gemar mengemas seawal pagi. Cuma aku kena pastikan adik kenyang bila nak keluar dari bilik dan ada ‘break’ kejap selepas 2 atau 3 jam untuk susukan dia semula. Biasanya diorang akan bangun pukul 10 ke atas semasa hujung minggu. Jadi aku ada cukup masa untuk siapkan tugasan mengemas, membasuh etc. Paling magik semenjak beranak dua ni….badan aku pandai pulak bangun pukul 6 walaupun semasa hujung minggu. Dulu jangan harap la…..

Ada sesetengah benda aku ‘terpaksa’ lepaskan untuk tak di selesaikan waktu hujung minggu. Pepandai la aku cari masa time weekdays nak pastikan keadaan rumah bersih dan kemas. Contoh, aku utamakan pakaian keje dan harian untuk di cuci. Jadi bedsheet atau alas kaki terpaksa aku cuci semasa weekdays je. Contoh lain, kain yang kering di hujung minggu terkadang tak sempat pun dilipat jadi aku akan cuba selesaikan masa weekdays je sebab kena bagi perhatian kat anak. Kadang-kadang ada je aku bangun pukul 5 pagi masa hari bekerja sebab nak selesaikan kain yang berlonggok atau iron baju.

Kesimpulannya, tak banyak berbeza rutin mengemas aku sekarang. Sama je…masih lagi bangun awal pagi di hujung minggu untuk mengemas cuma kena turun dari katil lebih awal dari dulu. Habis mengemas je terus uruskan anak-anak yang baru bangun tido. Letih memang letih, tapi lagi letih tengok rumah tak berkemas.

No comments: