Thursday, October 20, 2016

Darrien dan Inarra

Darrien adalah seorang budak yang sangat-sangat manja, semuanya perkara dia buat nak mak bapaknya temankan…tak kisahla makan ke, minum susu ke, main ke..masa dia tunggal memang dialah centre of attention kami berdua…kadang-kadang datang moodnya yang kelaut tu,  botol susu yang dia tengah minum pun nak aku pegangkan … 

Sebelum Inarra keluar memang aku risau kalau dia tak dapat terima kenyataan yang dia bukan lagi anak tunggal.  Selepas 6 bulan dia hidup bersama-sama adiknya sekarang dia dah dapat terima kehadiran Inarra sedikit demi sedikit. Dia dah terima yang maknya kena bagi perhatian dekat adiknya jugak. Kami tak paksa cuma ajar sikit demi sikit…bagaimana nak menyayangi, membelai dan bermain bersama-sama. Diorang biological siblings…natural chemistry tu tetap ada.  Cuma kena guide je. 

Sejak Inarra dalam perut lagi aku bawak tangan Darrien pegang perut especially bila baby tengah bergerak. Selalunya dia tarik balik la…sebab terkejut kot…ada benda bergerak dalam perut mak dia. Slowly apabila aku dah hujung trimester ketiga dia rasa bersalah kalau terlanggar perut aku…”sowy baby” katanya. 

Hari pertama bawa Inarra balik rumah, Darrien pun nak menyusu badan balik…hahahaha!...cecepat aku mintak bapaknya buatkan susu. Nasib baik dia tak marah…legaaaa…hari berikutnya dia masih excited lagi bila balik dari rumah babysitter ada baby kat dalam rumah..lama-lama dia bosan..baby tak reti-reti nak balik….dah baby tu anak mama jugak….lepas tu mula la keluar tanduk…awal malam dia ok…time nak tido tu…dia tak bagi aku tido dengan Inarra. Terpaksa aku susukan baby lepas tu bagi bapaknya teman. Aku dengan Darrien tido asing. Dia taknak kitorang satu tilam. Aku ikutkan. 

Tapi dalam masa yang sama tetapla sambil ajar dia yang adik tetap ada dalam rumah, tido sama dengan mama dan macam-macam lagi. Perlahan-lahan nampak penerimaan dia. Dia boleh terima kalau dia nak sesuatu tapi aku tak dapat entertain masa tu jugak sebab baby tengah menyusu. Tiap-tiap hari bagi  dia pegang baby atau letak baby kat riba dia lepastu ajak dia bergambar sama-sama.  Hari-hari aku bebel kalau Darrien sayang baby, nanti baby sayang Darrien banyak-banyak…hahaha…

Hari berganti hari..tak terasa Inarra dah hampir 6 bulan…sekarang kalau berkereta dia memang taknak pisah dengan adiknya.  Main pun sama…nanti dia cakap “daddy, jom ..mama bawa baby jom main train”…hahaha…sebab dia tau kalau dia tak bagi adik main sama kitorang biarkan dia main sorang-sorang. Sebab ada sekali tu dia rampas train adik dia pegang padahal dekat tangan dia dah ada satu lagi…kitorang tak marah dia, tapi angkat baby terus masuk bilik tido. Lepas tu menangis-nangis dia minta bawa baby masuk bilik toy main.  Sejak kejadian tu..tak pernah la dia ulang perbuatan dia tu…kalau ada pun dia bagi adik dia 1 mainan dan dia main train yang lain. Bertolak ansur la jugak . 

Kadang-kadang dia rajin juga mengagah adiknya, di ciumnya baby tu sambil main cak-cak. Selalunya bila kami berdua tak nampak atau tengah sibuk buat kerja lain. Ego nak bagi kasih sayang...depan-depan takde pun buat macam tu. Adiknya pulak dah pandai respon. Lagi la dia seronok bila adiknya ketawa kalau dia melompat, mengagah atau menyanyi. Kadang-kadang dia tutup mulut kitorang tak bagi menyanyi..biar dia sorang yang berlagu untuk adiknya. Kalau dia nak melompat atas tilam dia suruh sekali kita dirikan adiknya supaya adik pun boleh join melompat.

Tapi dalam terima pun kena respek dia punya personal zone jugak…baby rocker yang kitorang beli masa dia baby dulu dia tak bagi baby pakai…hahaha…even handkerchief dia pun dia tak bagi baby guna jugak. Bila dia dah bersuara “Darrien punya” tu…baik la dengar je cakap dia hahahahaha….

No comments: