Sunday, October 9, 2016

Tips Dapur: Membekukan pisang

Pisang adalah buah tempatan yang berkhasiat tinggi, mudah diperolehi dan mampu dibeli oleh segenap lapisan masyarakat….wahhh…dah macam ayat majalah pulak.

Sebenarnya aku nak cite macam mana nak menyelamatkan pisang yang dah ranum kat dapur. Kalau dah selalu sangat pisang ranum kat dapur, nak buat cekodok hari-hari pun bosan juga. Jadi, aku nak sarankan kalau ada lebihan pisang di dapur tapi takde idea nak buat apa dengan pisang tu….baik korang bekukan je pisang tu. Tapi jangan bekukan sebiji-sebiji ye…nanti nak guna susah. Potong kecik-kecik…agak-agak saiz yang senang disimpan. 

Nak bekukan pun ada caranya, jangan campak teruk dalam bekas tau…bekukan satu-satu potongan kiub pisang tu atas dulang, bila dah beku baru pindahkan ke dalam bekas bertutup. Ni, untuk elak pisang tu melekat sesama sendiri.  Membeku pisang dapat memanjangkan hayat pisang tu.

How to Freeze Bananas
Sumber: thepioneerwoman.com
Apa kegunaan pisang beku ni? 

Macam-macam boleh buat, nak guna untuk buat cekodok pun boleh cuma defrost je pisang tu. walaupun warnanya berubah kehitaman sikit lepas disimpan tapi masih elok lagi. 

Selain cekodok, boleh juga buat kek, lempeng, bingka, muffin dan sebagainya mengikut kreativiti korang. Korang juga boleh buat banana milkshakes (susu kocak) dan smoothie pisang menggunakan pisang beku tu. 

Sebut pasal smoothie…aku ada satu resepi smoothie pisang yang sedap, mudah dan cepat. Nanti aku share…tunggu….

No comments: