Monday, June 1, 2015

Nasi ambeng mee tonggek


Hujung minggu balik rumah embah kat Hutan Melintang. Pada yang pertama kali dengar Hutan Melintang berada di negeri Perak. Tempatnya berdekatan dengan Bagan Datoh dan Teluk Intan.

Untuk tetamu

Embah buat kenduri tahlil. Paling istimewa masa ni la nak menikmati Nasi Ambeng, menu tradisional masyarakat Jawa yang hanya disediakan sewaktu mengadakan kenduri seperti kenduri tahlil atau kenduri doa selamat. Ye....sebahagian daripada darahku adalah darah Jawa. Untuk tetamu ambeng disediakan dalam bekas plastik putih tu je.

Special edition, untuk keluarga bungkus dengan daun pisang

Walaupun embah duduk kat kampung, susah nak dapatkan daun pisang dalam kuantiti yang banyak. Untuk kaum keluarga, wak (pakcik) aku bawak sikit dari Shah Alam. Tengok bahan biasa di kampung tapi kalau nak dapat dalam kuantiti yang banyak lebih mudah di bandar. Dah terbalik pulak zaman sekarang ni. Nasi ambeng style embah kombinasi nasi putih, ayam masak kicap, serunding kelapa, ikan masin bulu ayam dan mee goreng tonggek.

Aku cuba snap cara nak bungkus, tapi cousin aku ni laju sangat buat. Tak sempat.

Hahaha...sebenarnya mee goreng biasa je. Tapi sebab masak dalam kawah dan masa menggoreng mana boleh duduk dan tak boleh berdiri tegak jugak sebab kedudukan kuali rendah sikit kenala menonggek sikit masa menggoreng tu yang kami panggil mee goreng tonggek.

Harumanis

Paman Sidi (pakcik) baru balik dari Perlis bawak Harumanis. Apa lagi....puas la makan..tapi ada yang manis ada yang masam sikit.

Bunga kantan
Kalau dah nama balik kampung tak sah kalau tak kutip hasilnya. Tapi bunga kantan tu bukan aku punya. Cousin punya  aku kutip daun limau purut dengan buahnya je..hehehe....

No comments: