Sunday, June 14, 2015

Sambal taun wong jowo

Dalam periuk lagi ni
Salah satu makanan kegemaran yang dicari masa balik kampung embah sambal taun ni la. Kalau makan yang embah buat memang 'kick'. Tak sah kalau tak makan. Kira macam pi melancong oversea tapi passport takde cop. Boleh? Bolehla kan....

Tapi embah dah semakin veteran, nak tak nak kena belajar jugak. Anak-anaknya merangkap mak dan makcik-makcik memang pandai masak. Tapi sampai bila nak mengharap orang masakkan. Kalau rumah dekat takpe jugak. Nasib baik makcik aku sudi menulis resepinya letak kat fb walaupun sukatan tak lengkap. Camtu la orang kalau dah biasa masak sesuatu menu mana dia sukat-sukat dah. Semua pakai campak je. Tapi tetap sedap. Jauh lagi level aku nak sampai ke tahap campak mencampak nih.

Tapi takpe, aku cuba jugak dan hasilnya??? Jadi jugak cuma tak se'kick' versi embah. Takpe, prektis dulu dan lebih baik aku tulis resepi ni dalam blog supaya tak hilang ditelan masa. Takle mengagau nak cuba lagi lain kali.

Sambal taun

1 kilo kerang (rebus dulu n kopek)           
Lombok rawit semangkuk kecil  
Lengkuas dua ringgit
Halia seringgit
Bawang merah (agak2 la yea)
Bawang putih
Ikan bilis
Taucu
Air asam jawa
Garam gula ajinomoto secukup rasa

Cara-caranya:

Panaskan minyak
Tumis lengkuas...halia...bawang...ikan bilis (ikut turutan tuu...step by step)
Dah naik bau...boh taucu 3 sudu
Boh air asam dan boh air
Pastu boh kerang 
Pastu boh lombok rawit
Mendidih boh la perasa
Didihkan lama sedikit bagi masakan benar benar meresap..(selain kerang boleh juga guna tetel lembu)
Masak siap...selamat mencuba.

Ni aku salin sebijik-sebijik resepi dia bagi. Sapa jarang beli bahan mentah memang takdak idea la lengkuas 2 ringgit dengan halia seringgit banyak mana. Harga barang kat Selangor especially Shah Alam ni mahal sikit nak dibandingkan dengan kat kampung. Semua ni main agak je. Lengkuas dengan halia dalam 3 inci boleh dah. Bawang merah tu 4-5 ulas, bawang putih 3-4 ulas. Ikan bilis aku suka banyak, aku letak semangkuk kecik.

Stail famili aku suka yang tak letak santan, sebab nak tahan lama. Kalau letak santan cepat basi. Letak santan pun sedap, pedas, lemak, masin, masam, manis semua ada.

Oh ya! lombok rawit tu cili padi ye. Sambal taun ni sedap makan dengan nasi putih, jemput bilis atau jeweran (cucur kembung). Resepi jeweran tu nantila kalau terbuat baru boleh letak.

No comments: