Monday, November 7, 2016

Apam Balik

Petang-petang lapar nak makan...nak apam balik. Dulu pernah buat apam balik mini. Masa tu nak sangat makan apam balik homemade. Tapi tak puas sebab letak inti kaya dengan coklat je.

Kali ni buat apam balik letak inti gula, kacang dan jagung manis. Huh! Taste n feel memang sama la dengan apam balik yang orang jual, rupa  je lain sikit sebab dapur gas kat rumah tu api paling kecik pun panas jugak….hahaha…walaupun tak guna acuan apam balik. Guna non stick plate je……….puas dapat buat sendiri, sukati nak letak banyak mana kacang dengan jagung. 

Senang je buat apam balik ni. Tengok kat blog Mat Gebu, mekasih ye Cik Mat…mudah dan senang membuatnya..sap..sap ..sui je…orang kata. Tak payah nak keluarkan mixer guna whisk je dah cukup. Sesiapa yang baru nak belajar hidup sendiri tu bila beli sudip dengan senduk jangan lupa beli whisk sekali penting tau benda ni di dapur.  Sukatan pulak ngam-ngam untuk 2-3 orang makan. Bukan nak makan banyak sangat sekali buat tu. Lain kali pasti nak buat lagi. Kacang tumbuk memang ready je dalam esbok tu. Ambikkkk….sekali buat banyak terus kacang tu. Senang, takde la tiap-tiap kali nak menggoreng kacang je kan. 

Resepi Apam Balik

BAHAN - BAHAN APAM BALIK :-)
130 gram tepung gandum
1/2 camca teh soda bicarbonate
1/2 camca teh instant yeast
2 camca besar gula halus
1 biji telur gred A
160 ml air
1/4 camca teh esen vanilla (optional)

BAHAN - BAHAN INTI :-)
50 gram kacang tanah
2 camca besar gula pasir (che mat guna 1 1/2 camca besar gula perang)
2 camca besar bijan – tak letak
1/2 cawan jagung krim dalam tin
Sedikit mentega atau majerin
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK ADUNAN APAM BALIK :- Masukkan tepung, soda bicarbonate, instant yeast dan gula ke dalam mangkuk sederhana besar. Kacau rata, tuang air dan masukkan telur; Kacau dengan whisk hingga semua rata dan sebati. Kalau ada bintil2, anda boleh tapis bancuhan tadi. Tutup dengan plastik wrap dan perap 45 minit.
  2. UNTUK INTI :- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, sejukkan dan buang kulit, kemudian kisar kasar atau anda boleh tumbuk dalam lesung. Bijan digoreng tanpa minyak hingga perang dan wangi. Masukkan kacang tumbuk, bijan dan gula perang dalam satu mangkuk dan kacau rata. Ketepikan. - tak gaul dalam satu mangkuk, tabur berasingan.
  3. UNTUK APAM BALIK :- Panaskan non-stick frying pan saiz 8 inci, sapu dengan sedikit minyak makan (che mat cuma celopkan tissue dapur bersih dalam minyak masak dan lenser nipis pada permukaan pan tadi). Kemudian kecilkan api. Adunan apam balik dikacau rata dan bagi kepada 3 bahagian sama banyak. 
  4. Tuang satu bahagian, kemudian ratakan. Tutup permukaan pan dengan tudung periuk dan masak untuk 4 - 5 minit atau hingga permukaan nampak berbuih2. Kemudian taburkan 1/3 bahagian inti dan 1/3 bahagian krim jagung. Tutup kembali pan dengan tudung periuk dan masak untuk 2 - 3 minit lagi. 
  5. Tarukkan sedikit mentega atau majerin dibeberapa bahagian apam balik dan berhati2 lipat dua apam balik tadi, tekan2 sedikit dan alihkan dalam pinggan. Buat kaedah sama untuk baki bahan2 dan inti. Pastikan anda sapu nipis permukaan pan dengan tissue yang dicelop minyak makan setiap kali membuat apam balik. Potong dan hidangkan untuk minum petang..Selamat mencuba!!
Sendukkan adunan
Tabur gula...ikut suka ye...taknak pun takpe
Tabur kacang
Tabur lagi kacang
Letak jagung manis
Dah masak, lipatkan...apam balik siap!
Untuk jimatkan masa, kacang tu goreng dan tumbuk lebih awal. Buat banyak terus dan simpan dalam esbok, senang kalau nak buat lagi. aku simpan sebalang kecik kacang tumbuk dalam esbok, jangan risau memang tahan lama sebab dah buat dah…hahaha…sebelum aku buat kek kacang hari tu, 3 bulan aku simpan kacang tanah tumbuk dalam esbok crunchy je, tak lemau pun. Cuma pastikan esbok tu high efficient. Tak mudah rosak kalau makanan simpan lama pun...

Nak buat bancuhan tepung apam balik tu pulak 5 minit pun tak sampai. So, kalau nak sediakan apam balik untuk minum petang, buat bancuhan tu dalam pukul 4.00-4.30 macam tu sebab kena perap adunan lebih kurang 45 minit.

No comments: