Tuesday, April 1, 2014

Dah pecah, tenggelam pulak


Entry lama ni...kejadian pada Januari 2013..baru jumpa..pos la jugak buat kenangan..

Kalau perumpamaan lama patutnya macam ni “sudah jatuh ditimpa tangga”. Alkisahnya Jumaat minggu lepas kete terlanggar lopak yang dalam dan pomm! Pecah…sebab dah dekat dengan rumah, aku gigih drive jugak bawak balik kete tu. lagipun dalam kete ada barang basah..nak tunggu bantuan mau busuk ikan aku dalam kete. Jadi …bawak je balik..3 minit je pun lagi nak sampai rumah.  Dalam hati cakap takpe sebab memang ada hajat nak ganti rim dengan tayar. 

Pastu aku masuk rumah…call Zz bagi tau kejadian tu..hujan pun dah berenti kat area rumah..tengok jalan kering je..takde la fikir bukan-bukan..aku pun mula masak memasak sebab malam nanti ada tetamu seramai 4 orang. Masak…masak…masak…jam dah pukul 7.30..Zz balik. Tak hujan tapi air naik sampai atas jalan. Zz drive kete masuk dalam pagar, pastu keluar cari KFC nak tambah lauk. Bajet pas dinner nak ganti tayar pecah dengan tayar spare esok bleh bawak gi workshop.

8.30 malam..aku pun siap masak..baru teringat nak jenguk keadaan semasa…sekaliiiii….hambik kau..air dah  naik sampai kawasan pagar. Dah separuh tayar….kompom keadaan kat luar lagi dalam..aku call Zz cakap air dah naik. Call Ijun cakap rumah banjir….aku pun panik sebab perlahan aku nampak air makin tinggi. Seb baik kucing semua bijak2..awal-awal lagi dah panjat tangga selamatkan diri. Selamatlah semua nyawa kucing.  pastu sepupu aku call..bagi tau benteng sungai pecah…alihkan kete cepat..nak alih apanya tayar dah pecah, air kat jalan dah makin dalam…aku tak berani nak alihkan dalam keadaan banjir tambah pulak perut dah besar. Zz pulak belum sampai rumah sebab jam nak masuk area rumah..semua pakat keluarkan kete park kat tepi jalan.

9.30……aku call Ijun dengan Mail…suruh cari tempat tido kat tempat lain…banjir dah tinggi..lauk pauk yang aku masak tu jadi habuan cik tong la jawabnya… malam tu aku buat bayam masak lemak, ikan goreng siap dengan sambal belacan ulam timun, nasi aku masak sampai 5 pot. Tak lama pastu Zz pun sampai tapi tak dapat buat apa-apa..air dah masuk dalam kete..aku cuma mampu pandang je kete tu tenggelam..malam tu jantung aku bukan main berdegup-degup risau nak keluar belanja untuk repair kete..tak cukup dengan tu..yang dalam perut ni pun bukan main lagi dia menendang..bagi peringatan kot..duit belanja dia mesti ada. Rasa cam patah hati pun ada jugak.  Stress giler, main game kat Ipad air mata meleleh-leleh. Tido pun kul 2 pagi. 

Sabtu pagi…air dah mula surut. Nak hilangkan perasaan yang tak keruan tu…aku buat jemput-jemput ikan bilis…haha…masak adalah salah satu daripada terapi aku.  Lagipun tuan rumah yang tinggal kat bawah aku jemput dia tido kat umah aku sebab rumah dia tenggelam. Kucing aku bagi makanan kering dengan bagi minum susu je. Nasib baik ada bekalan makanan dengan susu kucing kat dalam rumah. Nak bagi nasi, aku takut diorang melepas pulak bila kenyang. Mana nak bagi tanah suh kucing berak kalau semua dah naik air. 

Pukul 10 datangla Ijun dengan tentera dia meredah banjir melawat aku. Aku dah malas dah nak pegi shopping..mana ada nafsu nak bershopping lagi bila tengok kete tenggelam. Tapi dalam pukul 1 tengah hari, air dah surut sepenuhnya, Zz pun ada appointment nak service kete sambil tu Ijun masih pujuk aku keluar shopping dengan dia. Sebab stress duduk dalam rumah, aku pun keluar la jugak ikut dia pegi shopping lagipun kete aku dah ditarik ke workshop.

Plan asal aku nak la rembat set cadar dengan towel sebab murah dari hari biasa..tapi mengenangkan duit nak guna untuk repair kete..aku simpan dulu hasrat tu. Aku cuma beli 1 mangkuk hidang, sehelai jeans sebab seluar aku dah ketat, sehelai kemeja Zz, basin bayi dengan 1 set lampin untuk persediaan bayi. Yang lain-lain mood nak membeli dah kelaut…malam tu baru la diorang tido kat rumah aku. 

Hujung minggu yang panjang tapi tak best…..

**********

Sekarang, baby dah besar...kete pun masih ok...Ijun dan Mail dah pun hidup berteman..dah susah diorang nak lepak kat umah aku cam dulu..tunggu aku pindah rumah yang selesa sikit..baru boleh jemput diorang overnight lagi kat umah aku. Aku suka je bila adik beradik aku reramai datang umah, yang laki main game, yang pompuan bergosip mak jemah, shopping etc..sekarang masing-masing dah berteman tinggal 3 orang je lagi belum pas kursus kawen. Dulu-dulu depa ni bila datang tunggu je aku masak...tapi kadang tak sempat aku masak kat kedai je..kadang masak tak sedap pun depa tibai sampai licin.

No comments: