Tuesday, February 21, 2017

Kerabu Megi lagi

Bersempena mak datang, aku ulang semula kejadian Kerabu Megi ni kat dapur aku. Hehehe...
Makan beramai-ramai memang sedap kan? Lagi pulak meginya cuma ada 2 bungkus je. Kena pesan dekat kakak atau adik aku tolong beli lepas ni. 

Takde perubahan resepi pun. Sama je dengan Kerabu Megi sebelum ni. Pegi pasar borong cari daun ketumbar, tapi sold out pulak. Jadi buat je la dengan bahan-bahan yang ada je. Kali ni tak letak cili padi...pedas berapi...ganti dengan cili besar hijau je bagi warnanya menarik. Sedap tau!

Kat bawah ni aku tempek resepinya;

Kerabu Megi Thai
Bahan-bahan
Megi 2 bungkus
A
Bawang merah
Lobak merah
Tomato
Bunga kantan
Cili padi - kali ni ganti cili besar hijau
Serai
B
Limau kasturi
Sos ikan
Gula sikit
C
Sotong - dicelur
Udang - dicelur

Caranya
Bahan A semua dihiris nipis. Suka hati nak potong macam mana pun. Ada yang suka besar dan tebal. Aku suka nipis je.
Bahan B dengan megi tu celur. Megi tu celur la sampai kenyal. Seafood tu celur sekejap je.
Lepas tu satukan megi, bahan A dan bahan B dalam satu bekas besar sebab nak senang menggaul lepas tu masuk bahan C dan gaul. Jangan lupa perencah megi tu masukkan jugak. Minyak perencah dalam megi tu pun aku masukkan sikit bagi rupa dia berkilat sikit dan untuk elakkan megi tu melekat sesama sendiri bila sejuk nanti. Kalau guna 3 bungkus megi, guna 2 bungkus perencah pun dah cukup. Jangan masuk bahan C pegi campak limau sebijik-sebijik pulak. Perahla jusnya. Lepas tu sesuaikan rasanya.
Siap!

No comments: