Monday, February 20, 2017

Berjaya buat Kek Belacan!

Ini satu kejayaan buat aku...hehehe...aku bukannya anak Sarawak kan...laki je orang Sarawak. Tapi suka sangat dengan kek orang Sarawak buat. Semua sedap (manis-manis semuanya...tapi tu la yang aku suka pon...hehehe).

Tapi minggu lepas aku dah berjaya buat kek belacan yang aku teringin sangat nak makan. Bukan tak pernah makan, tapi nak order tu sulit sekarang. Aku dapat buat tekstur dan rasa yang hampir sama macam yang aku biasa order. Lama dah simpan hajat. Nak order, ntah bila nak balik...bila balik, tukang kek pulak sibuk takde masa nak layan order. Maklumla yang buat kek pun ada kerja tetap bukan sepenuh masa buat kek. Kek jenis kukus ni timing kena betul baru boleh order. Sebab kena buat on the spot. Kek ni cepat rosak dan susah nak handle. Silap sikit pecah tapi bila masuk dalam mulut rasa macam huhu...sedap gilos. 

Jalan terbaik, cari jalan nak buat sendiri. Nasib baik ada yang sudi berkongsi resepi kek ni. Lama jugak fikir nak buat ke tidak, buat ke tidak...Bukan apa kek Sarawak ni tak macam kek biasa kat kedai kek tu ok...Bahan-bahan, modal dan masa yang diperlukan tu buat aku fikir banyak kali nak buat ke tidak. Lagipun aku tak pernah tengok depan-depan orang buat kek ni.  Tak tahu teknik yang betul. 

Bila buat sendiri kek ni, aku faham kenapa orang jual kek Sarawak aka kek lapis mahal. Jujurnya aku pun kalau ada orang nak order akan jual dengan harga yang tinggi sebab modal, kesukaran dan masa yang panjang diperlukan untuk hasilkan kek ni. Tu sebab aku tak suka kalau orang persoalkan kenapa aku sanggup beli kek sarawak aka kek lapis ni yang dijual beratus-ratus. Bukannya beli kat kedai yang ada brand macam 'resepi rahsia' pon. Cuba rasa dan ambik tahu sikit cara nak buat dengan bahan- bahan yang diperlukan baru akan hargai dan cakap harga yang di bayar tu setimpal dengan apa kita dapat...haaaa. Terus terang memang gulung tikar la kalau jual sebiji dengan saiz 8x8 tu RM60-70.

Aku sendiri ber'eksperimen' dengan duit aku ni dupdapdupdap je rasa dalam hati ni menunggu kek aku masak. Kalau tak jadi, aku suap jugak kek tu guna sudu sebab sayangkan modal yang dah keluar. Dahla aku ni kalau nak makan cari yang sedap, bahan beli yang premium dah tentula mahal. Takut jugak kalau aku buat rasanya lari terus. Nanti demotivated pulak aku ni dari buat kek ni. Lebur modal aku.

Tapi bila dah siap... hehehehe...terus bangga dengan diri sendiri...sedap wehhhhh....terus kembang kempis hidung sendiri.....walaupun laki aku cakap terlebih manis, I follow sebijik resepi tau...next time kita potong sikit gulanya. Tapi sekurang-kurangnya dapat memadamkan rasa teringin aku setelah sekian lama. Puas dapat makan. Banyak pulak tu. Ceewaaahhhh.... tak jadi order kek belacan raya kali ni. Kita order yang lain yang kita tak pandai buat je......hewhewhew....walaupun rupanya sik sekacak nang dipolah urang saghawak...tapi aku puas. Terima kasih si pemberi resepi. Banyak jasa akak kongsi ilmu dekat semua orang. Semoga diberkati Allah.

Ouh...nanti aku kongsi resepi yang aku guna. Bagus pemberi resepi ni, tak lokek berkongsi.
Kek Belacan pertama yang aku hasilkan. Rupa memang kurang cantik sebab periuk kukus aku kurang besar untuk dia. Tapi rasa memang marvelous!

No comments: