Saturday, January 24, 2015

Raya 2014

Walaupun cerita basi...aku upload sebab dah lama draft.


Sebenarnya aku berangan raya tahun ni dapatla beraya kerumah kawan-kawan lama sebab Darrien dah besar sikit tambah pulak tahun ni raya kat Perak. Tapi, lupakan saje….cuaca yang panas pada raya kali ni jadi sebab untuk kami sekeluarga berkurung kat rumah. Nasib baik sempat atur untuk bergambar kat studio masa raya pertama tu. Kalau tak ke laut raya aku gamaknya.

Baju raya aku beli 2 hari sebelum raya. Baju melayu Zizi 3 hari sebelum raya. Hari nak balik kampung baru la beli kasut dengan sandal raya. Sampai dua. Lagipun memang perlu pun sebab sandal yang dipakai selama ni rasa macam pakai getah sekerap je. Leper je rasa, dah tak rasa shape kat tapak kaki. Last beli masa tahun 2011, sekarang dah 2014 dah berbaloi sangat kalau nak beli baru pun. Baju melayu Darrien ada 2 pasang, kami beli baju melayu kain kapas, macam kain tshirt tu jenis serap peluh, sesuai la untuk bayi macam Darrien. Takla panas sangat kalau dia pakai.

Malam raya, Darrien asyik minta dukung nak keluar rumah je. Nak tengok orang main bunga api. Tapi sebenarnya dia takut kalau dengar bunyi mercun. Tu sebab asyik nak berkepit je. Ikutkan hati malas nak bawak keluar sebab dia ada batuk-batuk dan selsema sikit. Tapi kesian sebab semua orang tinggalkan dia dalam rumah, dia pulak bila dah perasan semua orang keluar mula la mintak keluar jugak. Tapi bawak keluar pun tak la dekat sangat dengan orang main bunga api, nanti bertambah teruk pulak batuk kalau terhidu asap. Tengok dari jauh je. Asal nampak cahaya pelita dan percikan bunga api.

Raya pertama, sempat ambik gambar dengan melawat 3 buah rumah je. Siang 2 buah rumah tupun rumah kedua anak aku dah buat perangai. Seteguk air pun tak lalu kat tekak aku kat rumah kedua tu. rumah ketiga kami pegi malam sebab kepala aku berangin salah makan. Padahal makan kerepek ubi pedas sikit je. Tupun jadi angin satu kepala sampai tak dapat layan anak. Terpaksa pegi berurut baru lega. Urut sambil beraya. Tu je la raya kami. Malam tu ada aktiviti makan sate n ayam bakor.

Raya kedua cuaca panas. Malas giler nak keluar. Tunggu sampai malam baru keluar sambil memenuhi undangan rumah terbuka. Lepas rumah terbuka sambung beraya kat rumah jiran.

Raya ketiga, lari dari kebiasaan, hari ni baru kami gerak pegi rumah embah, selalunya raya kedua dah sampai sana. Hehehe….kami tido kat hotel, siap angkut Heri ngan Ija lagi. Depa volunteer taknak tido kat umah embah. Syok depa dua ber’air cond’ tidoq malam tu walaupun masing-masing kena babysit Darrien yang penting tempat tido confirm selesa, Zizi siap ambik extra tilam bagi semua orang tido atas tilam. Takyah rebut-rebut. Aku ingat 2 tahun lagi ada yang follow jejak aku kot sebab keluarga masing-masing dah berkembang. Sempat la beraya rumah wak Amit dengan rumah wak Wan sebelum sampai rumah embah.

Raya keempat, lepas beraya rumah bik Jah dan rumah embah Yaya kami gerak ke Shah Alam. Ijun berjaya diracun untuk ikut aku pegi Shah Alam. Sempat depa rasa tidoq kat rumah aku. Alhamdulillah, semua sampai kat rumah aku dah, kecuali ayah dan keluarga abang.


Raya kelima, Ijun berangkat balik. Sebelum balik, depa sambung beraya, aku pulak sebab Zizi kerja malas nak ikut. Plan nak pegi beraya esoknya. Duduk rumah kasi setel kain busuk.

No comments: