Saturday, January 24, 2015

Ayam Kicap Pedas Darrien

Ini kisah lama..terperuk dalam draft.

Alkisahnya aku masak mee kari minggu lepas. Mee kari aku ni ada yang kurang, malas aku nak bagi resepi, tunggu aku buat lagi sampai bapak Darrien kata sedap baru boleh bagi resepi. Menu untuk Darrien pulak ayam kicap pedas yang tak berapa pedas. Bapak Darrien ni memang, yang aku masakkan untuk dia segala-galanya kurang. Ayam kicap Darrien jugak yang dia puja. Terpaksa aku mengabadikan resepi rahsia ku disini senang nanti aku buat lagi. Banyak versi ayam kicap aku buat sebelum ni dapat komen biasa-biasa je dari bapak Darrien. Gambar takde, terlupa nak snap.

Bahan-bahan
½ kilo ayam
4 sb kicap manis
2 sb sos tiram
1 sb sos cili
1 biji tomato – dihiris
1 labu bawang besar – dihiris

Bahan kisar
4 ulas bawang merah
¼ labu bawang besar
2 ulas bawang putih
½ cm halia
2 sb cili kisar (boleh juga guna serbuk cili)
1 sk udang kering- rendam & tos

Bahan tumis
1 batang kulit kayu manis
1 kuntuk bunga lawang
1 biji buah pelaga
1 batang serai (dititik)

Caranya
1.       Panaskan minyak, masuk bahan tumis dan tumis hingga naik bau.
2.       Kemudian masukkan bahan kisar dan tumis hingga garing kemudian masukkan kicap manis dan sos tiram
3.       Masukkan ayam dan gaul sebati
4.       Masukkan air dan biarkan ayam masak

5.       Suaikan rasa dan kepekatan dan masukkan tomato dan bawang besar yang dihiris tadi dan tutup api. 

No comments: