Tutorial bagi kucing makan ubat demam

Bagi yang baru belajar membela kucing, korang kena tau kucing pun akan kena demam dan selsema.  Bila pegi klinik, ubat yang dibekalkan selalunya dalam bentuk cecair.Kalau kucing korang tu baik, senang je bagi ubat.  Buka mulutnya dan masukkan ubat. Kalau dapat kucing yang liat makan ubat (biasala, macam kanak2 jugak...ada yang senang ambil ubat, ada yang selagi boleh elak dia akan berusaha untuk tidak makan ubat). Video kat bawah ni adalah menunjukkan teknik untuk memberi kucing korang ubat.  Nampak kasar, tapi demi kasih sayang kepada kucing dan keinginan melihat mereka sembuh, paksa pun..paksa la....

video

Sesape yang tengok video ni...aku nak tanya, macam mana nak hapuskan kutu2 kat bulu kucing tu???aku ni dok hari2 belek kucing2 tu demi memburu kutu2 yang ada kat badan diorang...tapi dok ada jugak...ni bukan kutu yang melekat kat bulu tu tau...ni kutu yang warna hitam, saiz lebih kurang sama dengan butir beras dan bergerak laju.

7 comments:

Rosmawati Yusof said...

meow-meow, mmg susah nak bagi kucing makan ubat...Mehlah dtg laman kami, tengok meow2 kat sana... I folo you...

Azi said...

thanks akak..

Anonymous said...

salam...nk bitau..psl kutu tu, blh beli ubat kat klinik veterinar..harga ubat rm13 dlm tuib..letak ats tengkuk kuceng..supposedly ltk 3 hari berturut2..tp sy letak skali je n kutu pn da hilang...

Azi said...

to any.... thank u for d info. kesian tengok diorang menggaru,sampai gugur bulu.

Anonymous said...

Ape nama ubt kutu tu..

Anonymous said...

frontline

Anonymous said...

Aa..saya pun ada pakai ubat tu..
Alhamdulillah..kutu pun hilang..

 

Just My 2 Cents.... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting