Thursday, September 5, 2013

Tempoyak goreng

Aku kenal makanan ni sejak kawin ngan Zz la..1st time rasa masa tu mak mertua yang masakkan. Sebelum ni tak pernah aku tau tempoyak boleh di goreng. Yang lagi best, aku tak pernah suka tempoyak sebelum ni. Tapi bila makan tempoyak goreng ni, boleh sampai jilat pinggan dibuatnya..Sebab sedappppppppp….meh sini aku share ngan korang.

4 sudu besar tempoyak
1 tangkai cili merah besar - dihiris
1 biji bawang besar – dihiris
*Sedikit ikan bilis yang digoreng garing
1 sudu besar gula 
1 sudu minyak

Caranya

Panaskan minyak.
Tumis bawang dan cili merah hingga sedikit layu
Masukkan tempoyak, tambahkan gula dan gaul hingga warna tempoyak bertukar sedikit kekuningan.
Tutup api dan masukkan dalam piring untuk di hidang.

Zz kalau aku masak benda ni, confirm dia makan nasi 2 pinggan penuh walaupun dia cakap nak diet. Takkan berjaya punya diet dia kalau aku masak tempoyak ni. Hahahahaha…

* boleh juga digantikan dengan udang tapi tak perlu la digoreng garing, cukup sekadar udang masak.


 

No comments: