Monday, September 2, 2013

20 tips untuk menurunkan berat badan



1.       Minum air kosong sebaik sahaja bangun tidur. Kalau nak perah limau nipis atau limau kasturi skit pun boleh untuk hilangkan rasa payau.
2.       Minum air asam jawa.
3.       Minum susu sebagai minuman semasa sarapan. Susu baik untuk tubuh, baik untuk perut juga.
4.       Kalau sanggup, boleh juga telan sesudu kecil minyak zaitun (extra virgin) yang diperah sedikit limau nipis padanya.
5.       Rajinkan diri buat jus buah-buahan sendiri. Kalau nak makan pun boleh, tapi aku surrender la nak mengunyah buah je tiap masa, minum lebih senang dan jus tu boleh dicampur dengan sayuran yang tak berapa disukai.
6.       Masak makanan orang malas, contohnya ada masa aku malas nak goreng ikan jadi aku kukus je. Caranya, beli ikan yang siap dipotong macam ikan tenggiri atau ikan merah, lumur ikan dengan lada hitam dan garam kemudian kukus selama 15 minit. Sedappppp dan mejimatkan masa sebab tak payah siang ikan…boleh habis nasi seperiuk..eh, ni kan entry untuk kuruskan badan….
7.       Mesti ada sayur masa makan nasi!!! Tapi bukan sayur masak lemak…rebus atau tumis je yang di benarkan. Kerabu lagi bagus. Aku rasa sejak kawin ni boleh bilang ngan sebelah tangan je berapa kali masakan aku bersantan.
8.       Tipu diri sendiri dengan meletakkan lebih sayur dalam pinggan berbanding nasi..supaya mata dapat hantar isyarat kepada otak “ooo…banyaknya aku makan hari ni, jadi aku sangat kenyang.”
9.       30 minit sebelum lunch time…..sila minum segelas penuh air kosong ye…..supaya otak rasa yang ko tak terlalu lapar. Tambah lagi, boleh jaga air muka bila makan kat kedai. Takdela nafsu nak penuhkan pinggan macam everest ada dalam pinggan ko seterusnya membuatkan lelaki yang baru nak ngorat lari..wakaka…
10.   Variasikan makanan, mana tau ada sesetengah khasiat tak ada dalam makanan yang menjadi kegemaran, jadi kenala lebih terbuka dalam soal pemakanan asalkan bukan yang haram.
11.   Jauhkan diri daripada junk food atau fast food!!! Dulu masa aku naik berat badan, salah satu puncanya adalah keropok dan kerepek goreng…keropok bantal, roda, kerepek ubi, kerepek pisang, kerepek bla..bla…bla..
Nak tau satu rahsia…Zz cakap orang yang mengusahakan kerepek secara komersil tu akan guna minyak yang sama berulang kali sampai minyak tu hitam legam..takut aku..patut la dulu berat naik. Minyak yang teroksida! Aku guna minyak masak untuk 2 kali goreng je…pastu aku buang…no sayang- sayang ok!
12.   Minum yogurt drink atau makan yogurt selalu, kandungan bakterianya boleh lancarkan penghadaman dan elakkan perut buncit. Sayangilah perut anda setiap hari!
13.   Puasa. Kalau rajin..
14.   Makan masakan sendiri, elakkan makan kat luar selalu. Logiknya kalau kat luar, kita cenderung untuk habiskan makanan tu sebab kita berkira dengan harganya, kalau makan kat rumah pulak boleh simpan makanan yang lebih kalau takut bazir dan hanya makan cukup-cukup je. Lagipun, orang kat kedai tu, basuh sayur pun cincai je…
15.   Bersenam…camla aku buat yang ni..eh, aku yang sapu & mop lantai, cuci kipas, sental bilik air..sekali buat boleh tahan jugak la peluhnya, kira senaman la tu kan?
16.   Minum air kosong…jangan buat-buat lupa plak.
17.   Tidur mesti cukup. Jangan lewat, orang yang tidur lewat cenderung menambah kalori dalam badan. Tak caye ce terai….tengok tv sampai pukul 2 pagi lapar tau.
18.   Bangun awal pagi…jangan malas…orang suka bangun lewat cenderung naik berat badan sebab waktu makan tak terurus, muka sembab dan lebih letih daripada orang yang waktu tidurnya cukup-cukup saja.
19.   Makan dengan kerap tapi jangan banyak.
20.   Elakkan minuman manis kecuali susu dan jus (jus tanpa gula).

Itu antara yang aku amalkan. Terserah pada korang la kalau nak buat ke tak, lagipun segala risiko atas diri sendiri ye. Jadi fahamilah badan sendiri sebelum buat sesuatu perubahan. Taknakla aku dapat komen karang ada side effect tang ni, tang tu pulak bila korang cuba amalan aku nanti. 

No comments: