Saturday, March 24, 2012

Langkawi - Day 2 (pm)


Sambungan...

Cable Car@Oreiental Geopark Village


Lunch kat kedai tepi jalan je, nama kedai pun tak ingat. Lepas makan berkejar ke Oriental Geopark Village. Nasib kitorang baik petang tu, tak payah beratur panjang-panjang. Lepas beli tiket terus naik cable car. Tak sempat nak feeling-feeling gerun. Mula-mula berenam dengan 2 lagi couple lain. Senyap je diorang tu, berdebar kot masuk dalam cable car tu. Dulu masa first time aku naik cable car pegi Genting memang berdebar jugak. Sekarang dah ok sikit.untuk hilang perasaan tu aku snap gambar banyak-banyak dari cable car. Siap tangkap gambar sambil berdiri lagi dalam cable car tu.



Pintu masuk Oriental Village

Belakang aku tu map kawasan Oriental Village

Beratur masuk dalam cable car


Air Terjun Telaga Tujuh


Stesen pertama

Sampai 1st station kitorang keluar. 2 lagi couple tu pun ikut keluar hehehe…sebenarnya tu taktik je nak taknak share cable car ngan diorang sebab diorang tak sporting. Lepas snap 2, 3 gambar kitorang masuk balik dalam cable car untuk ke stesen seterusnya 700 meter dari paras laut. Kali ni kitorang berdua je. Tinggi tau. Suhu kat atas ni sejukkkkkk……tapi pemandangan dari atas memang cantik sangat-sangat. Lama jugak kat kat tu. Mula-mula terfikir nak tunggu matahari terbenam tapi tak jadi sebab lama lagi kena tunggu.


Stesen kedua, 700 meter atas paras laut

Hijau je kat belakang tu..

Hijau kebiruan..

Pemandangan stesen pertama dari stesen kedua..jauh jugak jaraknya..

Jom!!!

Rehat jap..kaki penat nihh..

Rehat-rehat pon..posing gak

Kat teluk tu tempat kapal layar berehat..

Stesen ketiga..yang rendah sikit..kena jalan kaki dari stesen kedua

Kat atas tu stesen kedua

Patah balik ke stesen kedua...nak balik dah...

Nak turun dari atas tu..ya allah…curamnyaaaaaaa….gayat jugak tapi mula-mula je..bila cable car tu dah mula gerak ke bawah takdela gerun sangat. Smooth je dengan kelajuan yang sederhana. YEAH…mission accompolish!!!

Cable car nak gerak turun


Turun dari cable car, kitorang ronda-ronda ke Air Terjun Temurun. Cantik cuma tempatnya agak tersorok. Lepas tu terus jalan sampai Andaman Resort dan akhirnya ke Teluk Datai. Hehehe…ronda je takleh masuk tempat ni...private area.


Di luar Air Terjun Temurun

Kuah

Tak ingat pantai apa ni..singgah sekejap je pun..

Try mode self portrait kamera baru

Lepas tu, berenti kejap kat pantai ape aku pun taktau..snap 2,3 gambar kitorang teruskan lagi perjalanan ke pekan Kuah. Untung kitorang, sampai je kat area kedai coklat HIG tu terus dapat parking. Syukur takyah pusing-pusing cari parking. Pegi HIG tu beli coklat sikit dan sebab malas nak cari aku rembat je sedozen minyak gamat kat HIG tu.

Coklat dah beli, perut pun lapar..makan je kat gerai yang ada tepi jalan sebelah RHB Kuah. Feeling cam Ho Chiak la nak makan street food. Aku order laksa, Zz order rojak buah. Sekali rasa, makkk oiii…pedasnya orang Langkawi masak….walaupun aku ni mix dengan jawa, level kepedasan aku ni dah menurun sejak jadi bini orang. I’m sorry, tak habis pun laksa aku. Zz je gigih menghabiskan rojaknya walaupun kuah rojak tu pun agak pedas sebab nak tunjuk macho kat aku…haha..

Laksa Kedah

Rojak buah

Tryla semangkuk..pedassss..

Selesai makan, aku tanya kat penjual laksa tu kat mana pasar malam Kuah sebab tujuan utama aku ke Kuah malam tu sebab nak tengok pasar malam Langkawi. Dia tunjuk arah dan kitorang pun jalan kaki je.
Tapi pasar malamnya tak best. Aku cari kalau –kalau ada makanan orang Langkawi yang pelik sikit daripada tempat aku tapi takde. Semua sama cam Shah Alam. Jual apam balik nipis, sate, putu buluh dan barang-barang dari sempadan je. 

Haji Ismail Group

Sekejap je kat situ, pegi ke HIG lagi. Kali ni kedai yang jual pinggan mangkuk pulak. ALAHAI…meruntun jiwa aku tengok pinggan mangkuk kat situ. Walaupun ada diantaranya yang out of season, tapi harga yang ditawarkan membuat hati aku macam digaru-garu suh keluar duit beli semua.  Of course la aku hafal semua rega barang yang kat situ sebab aku pengunjung setia SOGO selama ni. Walaupun tak pernah beli, aku rajin tenung –tenung rega barang kat situ. Selalu berangan nak beli itu ini kalau ada rumah sendiri. Nak-nak lagi bila aku tengok tea set Noritake yang ada gold lining tu…aku sikit lagi nak hilang akal. Pujaan aku tuh…ko tunggu ye kat situ…kang aku datang balik! Seb baik aku mampu menahan gelora hati daripada suruh pembantu kedai tu bungkus untuk aku. Syukur….

Noritake tea set

Yang ni murah sikit

Dinner set

Kutleri set

Gemya

Party set

Elok keluar dari HIG dalam pukul 10.30, kedai-kedai lain dah tutup. Hmmm…nasib baik. Aku ni bukan mampu menepis godaan barang dapur lama-lama. Elokla semua tutup.

Ronda kat sekitar jeti tengok ada performance la malam tu, pastu ronda lagi kat Cenang..ingat nak beli baju tapi tak berkenan. So, balik hotel je, mandi dan layan Black Swan pastu tido.

                                                       

  

2 comments:

~*irjune*~ said...

pantai yg hg singgah taktau nama tu pantai pasir hitam kalau tak silap aku. pasir kat situ hitam n tak cantik serta kasar. pasir kat pantai cenang plak halus. pasir kat pantai beras basah yg hg gi masa island hopping tu plak putih macam marmar.

Azi said...

ye la tu kot...hehe...