Thursday, December 23, 2010

Ayam Kung Pao


Resepi ambik dari blog Cik Min. Dok beli je Kung Pao Chicken kat kedai Uncle Win kat bangunan Pertama Kompleks tu sekali terasa macam nak try masak sendiri pulak. Hehe..dah ada dapur sendiri senang...agak2 tak suka orang tengok..kunci je pintu yang kat dapur tu..ngehehehehehehe...

Resepi ni senang je..tapi orang tak pro macam aku ni ambik masa skit la nak masak..meh tinjau resepi dari dapur Cik Min kita ni...aku tempekkan kat blog ni untuk tatapan kengkawan yang teringin nak cuba resepi ni.

Snap guna kamera tepon je..jadi gambar tak bape nak lawa..

Perapkan bersama 15minit:
2 sudubesar sos tiram
1 sudukecil tepong jagung
sekeping dada ayam (saiz kecil) dipotong kecil
Cara:- goreng hingga ayam masak tapi tak perlu garengkan, ketepikan.
Bahan Sos disatukan:
1/4 cawan air pati ayam -
diganti dengan 1/4 kiub ayam dan tambah air 1/4 cawan
1 sudubesar kicap manis - ganti dengan 1sudu besar kicap cair campur dengan 1 sudu besar kicap pekat
2 sudubesar sos cili bawang putih - ganti dengan sos cili biasa je..
1 sudubesar gula - nak kurang atau lebih ikut suka 
1 sudukecil garam nak kurang atau lebih ikut suka 
1/2 sudukecil tepong jagung.
Bahan Tumis:
1 sudubesar minyak bijan + 1 sudubesar minyak biasa
8 biji cili kering@ 3sudubesar dry chili flakes
2 biji bawang putih – dihiris
Halia muda sebesar ibu jari- dihiris -
aku guna halia tua...tapi sebesar 1/2 ibu jari je..
1/3 cawan kacang gajus yang telah dipanggang.- tak masukkan pun..xde kat umah
Cara-cara:
Tinggalkan 1 sudubesar minyak ayam tadi dan campur minyak bijan,panaskan dan tumis bawang putih dan halia hingga layu.
Kemudian masukkan cili kering, tumis hingga cili sedikit gareng.
Masukkan bahan sos dan masak hingga sedikit pekat dan naik bau.
Masukkan isi ayam tadi dan gaul rata selama 5 minit kemudian masukkan gajus dan kacau untuk sebatikan.
Sedia untuk dihidang
Walaupun rasa ayam kung pao yang aku masak tak sama dengan Uncle Win...tapi cukup rasa. Hilangla kerinduan nak makan ayam Kung Pao tu...cuma sebolehnya gunala halia muda kurang panas skit...kat umah time tu cuma ada halia tua je..aku bedal ajela masuk dalam resepi tu..kalau tunggu halia muda, memang tak berasapla dapur aku malam tadi. 



 

4 comments:

Anonymous said...

kan ade dslr dlm rumah tu...
guna je lahhhhh...
hahahahahaha =)

Azi said...

tak sempat nak ambik dslr..dah masuk dalam mulut.

NikShah said...

Sejak bergelar suri di hati ni, pandai sahabat aku ni masak. Tahniah =)

Azi said...

aku pandai masak sejak dari dalam perut mak aku tau...cuma malas je nak tunjuk bakat...hahahahahahahaha...