Sunday, September 19, 2010

Cerita raya 2

Geng raya tahun 2010, ni dah hilang separuh ni. Diorang 'chow' awal.

Raya tahun ni lambat 'panas' sebab jumpa geng lewat. hari raya pertama cuma sempat pegi 5 buah rumah je.  Raya kedua pulak sebab bertolak balik rumah embah lambat, tambah pulak bila sampai ada tetamu bawak 1 batallion ke rumah embah hingga mengubah jadual lawatan raya kali ni menyebabkan aku & famili cuma sempat beraya 2 buah rumah je malam tu. 

Raya ketiga..jeng..jeng...kami anak beranak dengan mak,pak sedara,sepupu plus anak buah beraya sakan.  Berkonvoi 6 buah kereta daripada jenis MPV sampaila kereta kompak. Kami beraya hingga 12 buah rumah dengan jumlah pasukan sebanyak 31 orang.  Berpegang teguh dengan prinsip 'tahun depan belum tentu aku raya kat sini' aku pun tahanla menjadi driver untuk raya tahun ni.  Jalan kecik, jalan besar sume lalu. Nasib baik kete aku tu auto. Takdela lenguh kaki nak tekan clutch. Tau-taula jalan kampung ni, bukan bleh laju je.. jalan pulak berlubang sana-sini. Dari tengah hari sampaila pukul 11 malam baru sampai rumah. 

Raya keempat pulak, lawatan raya diteruskan tapi dengan jumlah yang semakin kecik sebab famili makcik & abangku balik dulu. Tapi hari tu kitorang hit 15 rumah plak.  Lebih daripada hari sebelumnya. Dah, tak reti nak cite ape lagi..layann je la gambar-gambar aku & sepupuku. Aku balik ke rumah raya ke 5, tak puas lagi malam tu kitorang pegi beraya lagi 5 buah rumah. Tapi, tahun ni peruntukan raya hanya pada jiran & saudara je. Tak sempat nak melawat member. Tahun lagi 1 aku melawat korang ye........mesti!

Cucu's embah Saadiah, kat tangga rumah embah Sal

Menikmati pecal di rumah Wak Sani

Sebelum raya dengan orang, raya dulu dengan arnab


Arnab Wak Sani


Atin

Nana

Nak bergerak balik rumah, wajib posing dulu.


Latar belakang adalah kampung embah.


Jom balik

Sekian...terima kasih..selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 


 

No comments: