Saturday, August 8, 2015

Kedai makanan halal di Bintulu


Ada orang tanya dulu dalam komen susah ke tidak nak dapat makanan halal kat Bintulu. Maaf tak dapat nak reply secepat mungkin.

Ye, aku akui kalau baru datang dari semenanjung takde orang tempatan bawa memang agak keliru sikit. Sebab aku pun macam tu jugak.

Jadi balik raya tahun ni, aku siap-siap bagi tau Zizzi nak snap gambar kedai makanan milik muslim yang ada di bandar Bintulu atau orang tempatan lebih senang bahasakan bandar Bintulu sebagai ‘pasar’ untuk dijadikan satu entri dalam blog sebagai panduan.

Sila maklum aku tak dapat nak jelaskan kedudukan setiap restoran ye sebab aku masih tak hafal jalan sekitar kawasan Bintulu. Aku follow je.

Aku harap yang korang dapat ‘google’ sendiri lokasi restoran yang aku senaraikan. Sekurang-kurangnya ada idea nak makan kat mana.
  1.  Refah Café - sarapan pagi kat sini sedap
  2. Pon Café - mee kolok, mee sapi, laksa sarawak.
  3. Azah Pon Café – ni kedai adik Pon,  dekat Shell dan Farley supermarket
  4. Selera Kampung – sebaris dengan Azah Pon café
  5. Dafeezs Kafeteria & Katering
  6. Kedai Nasi Ayam Singapore - nasi ayam la...
  7. Kasturi Idaman 
  8. Famous Mama Café - roti canai la, kedai mamak ni
  9. An-Nur Café
  10. Danish Café
  11. Sri Impian - makanan berlauk tengah hari kat sini sedap terutama daging masak hitamnya.
  12. Abida Café - kedai mamak ni 
Ada satu lagi kedai makan berdepan dengan Pasar Utama Bintulu (PUB) tapi tak sempat snap. Sorilah gambar tak berapa cantik dan kurang jelas sebab aku snap dari dalam kereta je. Tak sempat nak turun dan snap satu persatu sebab aku pun kejar masa jugak nak beli barang.

Nak bagi review yang mana sedap pun tak dapat sebab balik sekejap je tak sempat nak try makanan yang diorang jual.

Lagipun bila balik kampung aku tak dapat meninggalkan menu-menu yang disediakan restoran Mak Timah (mak mertua aku lerrr…) sebab sedap sangat dia masak masakan Sarawak. Tu yang tak pernah masuk kedai-kedai makan yang aku senaraikan.

Tapi korang jangan risau senarai yang aku bagi ada di antaranya laki aku biasa makan dulu semasa mak mertua aku masih lagi bekerja. Cuma dia dah lama tak masuk sebab dah jarang balik kampung.
 

No comments: