Saturday, April 14, 2012

Kerabu Tomato


Aku memang sayang kat resepi ni. Resepi ni telah berjaya membuat aku makan tomato. Lagi pulak, menu ni sihat dan mudah. Tak sangka yang tomato sedap hingga menjilat jari. Resepi asal aku ambik kat Mat Gebu . Tapi aku seperti biasa akan menambah ke'kreatif'an aku dalam mana2 resepi yang aku jumpa dan ternyata ianya sedappppp sekali....hehehehe..layannnn...


5 biji tomato (pilih yang kurang masak)
100 g ikan bilis
5 biji limau kasturi
1 batang serai
1 biji bawang besar
1 batang cili besar (jika suka pedas, gantikan dengan cili padi)
1 sudu kecil sos ikan
Sedikit pati ikan bilis dan gula

Hiris tomato, serai, bawang besar dan cili besar.
Perah limau kasturi, ambil jusnya.
Goreng ikan bilis dan toskan
Satukan tomato, serai, bawang besar, cili besar, jus limau, gula, sos ikan, pati ikan bilis, gula dan ikan bilis goreng dalam 1 bekas.
Gaul rata.
Hidangkan bersama nasi putih yang masih panas....terangkattt...




 

No comments: