Wednesday, February 22, 2012

Tulang

Minggu lepas kitorang pegi Tesco sebab nak beli detergen , softener dan barang runcit yang lain. Sampai je kat 1st floor tu nampak Anlene Bone Health Check Squad. Mula-mula aku takmau cek sebab rasa macam tulang aku memang la kurang kalsium sebab aku bukan peminat produk tenusu. Tapi lepas didesak dengan laki aku, aku pun pegila. Nak cek patutnya tak ambik masa yang lama, 30 saat je tapi sebab belon berisi air yang diorang guna kat mesin tu pecah, ambik masa la skit nak ganti pastu cek balik kepadatan tulang aku. Keputusannya?????

Eleh..ok je tulang aku..boleh dikatakan normal. Bacaan aku 1.0 paling tinggi 2.0. orang Anlene tu ada jugak tanya minum susu hari-hari ke? Aku cakap takpun, kadang-kadang je bila ada mood.
Lepas tu tunggu la result laki aku keluar, bajet result dia lagi bagus la sebab dia ni kalau susu, cheese dan segala produk tenusu ada kegemaran dia sejak kecik. Pastu asik-asik claim badan dia tu berat sebab tulang dia padat. Tak macam aku, ringan sebab malas minum susu. Tengok-tengok result dia……. -1.9. Dah dekat-dekat dengan osteoporosis. 

Seeeeee…….orang malas minum susu belum tentu tulang dia rapuh tau…….yang penting diet kena betul. Makan jangan memilih, ikan tak mau, daging tak suka, sayur tolak dah semua tak mau makan nasi kosong lauk garam je la…….garam pun bagus gak, ada kalsium.  Ada setengah orang tu, makan nasi ciput je…tapi kalau bagi burger dengan fries yang tak berkhasiat tu abis pulak. Eh, membebel pulak…

Orang Anlene tu tanya dia sehari berapa kali minum kopi sebab kalau rendah sangat densiti tulang dia. dia kata adala 2 cawan, kadang-kadang lebih. Orang Anlene tu cakap, kafein akan menurunkan densiti tulang. Ye la tu, walaupun aku ni jarang minum susu tapi kopi dengan teh bukan favorite aku juga segala minuman manis dan bergas. Aku suka air mineral je, tu pun satu brand yang kaler hijau tu, brand lain…takmau.
Yang nak tau tulang korang ok ke tak, pegila cari Anlene Bone Health Check Squad ni. Lokasi diorang berubah setiap bulan. Korang cek kat sini http://www.anlene.com.my/bone_check.htm .
                                                       

 

No comments: