Wednesday, January 26, 2011

Bila hubungan diniagakan :(

Dua hari lepas kawan lama Lin aku bagi SMS, dia bagi tau kawan lama kitorang masa buat diploma dulu nak datang rumah dia. Dia bekas roommate kitorang selama 2 tahun, dah kawin, ada anak sorang dan tinggal di Kuantan. Aku namakan dia Cik C.

Apela sangat nak diceritakan kalau setakat kawan lama nak datang melawat kita kan? Patut kena happy la....Memang tak salah........Tapiiiiiiiiiiiiiiiiii....................yang menjadi kisahnya adalah masa Lin SMS aku, jam menunjukkan jam 11 MALAM bukan 11 pagi.......lalu aku pun balas la kat Lin, ape kejadahnya dia nak datang melawat malam2 buta ni...dah la semalam tu hari Rabu..Khamis orang masuk keje la....bukannya cuti. Kalau setakat nak melepaskan rindu dendam kat kawan lama ape takleh tunggu hari tu siang sikit ke? Malam-malam baiklah duduk kat rumah tengok tv takpun tido awal recharge tenaga untuk masuk keja esok.

Aku expect Cik C ni beria nak datang sebab nak promote MLM yang dia join tu. Sebab dulu aku pernah terkena masa bulan posa tahun lepas. Tetiba dia SMS aku nak duit raya tak...semua tetamu akan dapat duit sekurang-kurangnya 50. Tapi dia tak dapat pegi sebab rumah jauh nun di Kuantan. Event tu kat Bangi. Dia suh aku pegi untuk ganti dia. Pastu dia suh aku contact spupu dia untuk cop tempat. Duit weh....sapa nak bagi free kan??tambah2 dah besar panjang keja pulak tu...aku pun pegila ngan tunang aku masa tu...dia cakap ada  dinner sekali. Maka aku ngan tunang aku pun buka posa makan yang ringan2 je..takdela mentekedarah tak hengat. Malam tu kitorang pegi la..sampai je..spupu yang dia suh aku contact tu nama dia Cik Z pun bawa kitorang ke sebuah function room.

Haaaaa...ni la aku nak story...masuk je bilik tu...bila orang kat dalam tu dah penuh macam tin sardin..ahli-ahli dorang pun block pintu keluar tak bagi orang keluar. Time tu aku baru 1/2 jam kat dalam tu n aku dah dapat agak ni mesti keja orang MLM punya..aku tengah berkira-kira nak keluar dari situ. Tapi tak dapat..Patutla bila aku tanya sapa organizer, sapa yang pegi, program tu untuk apa tak terjawab soklan aku...ni agenda diorang rupanya. Masa kat dalam otai2 diorang ni dengan lancangnya cakap dah pegi negara tu, negara ni..dapat insentif tu, insentif ni..beli rumah kat area mahal la, dapat keta mewah la, dapat beli barangan mewah la..begitu bangganya mereka2 itu. Tapi salah orang la...aku ngan tunang aku memang sekufu pemikiran. Tak kuasa kami nak join. Bagi kami, kalau betul ko dah kayakan.......apsal ko duduk rumah teres, walaupun area tu kawasan mahal, kenapa tak beli tanah buat banglo 5 tingkat siap ngan lift dalam tu? kete ko bukan ko beli sendiri??ouh..kami dapat insentif...pegi luar negara ramai2, apsal ko tak pegi sendiri? abaikan offer company kan ke selalunya benda2 tu bleh tukar ngan duit kalau tak nak join? pegi sendiri lagi romantik dan puas..takyah ikut selera orang kalau nak pegi mana2 tempat tul tak?

Ko cakap berapi-rapi..kutuk orang lain pakai baju murah, keta kecik segala...aku tengok pakaian yang ko kata mahal tu......takdela cun pun...lagi satu...ko pakai handbag coach, kasut Givenchy, baju beli kat munawarrah..eh, takkk...kan dah pegi oversea...harus baju yang dipakai imported jugak..tudung ariani...mekap MAC..tapi the way ko carry macam kampung, dengan selebetnye.....tak lawa jugak...tu blum check yang kat dalam....kalau pakai Vic Secret ok la gak...paling kurang Triumph  aku bleh accept...kalo Scarlet?? aku mau gelak guling2...sentuh pasal makan..aku ingat diorang cakap dinner is provided tu.......makanan hotel....tapi rupanya diorang save budget..potluck je...hehehe...hilang respect aku pada otai2 itu..patutnya..korang kan dah kaya...invest la skit..sponsor makan malam..takpun bagi la hi tea...barula aku ngan tunang aku rasa..."eh, kayanya diorang..sampai dapat sponsor dinner"...macam tu..maula jugak aku register masuk ngan MLM diorang tu..pasal yang duit raya tu pulak...dalam banyak2 sampul duit raya yang diedarkan malam tu...cuma sorang je yang dapat RM50..yang lain dapat singgit, dua hinggit dan tiga hinggit..mostly dapat singgit la dan aku adalah salah seorang yg dapat singgit. Lepas tu..aku berikrar takkan tertipu dengan Cik C lagi. Kalau aku masuk pun..biarla kena caranya. Aku tak berkenan sungguh dengan cara cenggitu.

Tapi aku cakap jugakla kat Lin, ntah-ntah kitorang punya assumption tu salah. Dah orang sudi nak datang rumah kita, kenala layan baik2. Lagipun agama kan suruh kita bersangka baik dan melayan tetamu dengan baik. Manala tau dia memang dah tak sempat nak datang waktu lain, jadi alang2 dah sampai kat KL nih baikla melawat kawan terus. Bukanla dekat Kuantan ngan KL. Padahal 2 setengah jam dah sampai kalau drive sendiri. Lin pun lembut hati...takmau kaco aku lama2, ye la dah dekat pukul 12...dia pun close conversation ngan aku.

BUT...........tadi Lin SMS aku...rupa2nya memang betul sangkaan kitorang yang dia datang memang membawa hajat.......memang citer pasal MLM tu lah..dan tepat jugak sangkaan aku..Lin register. Hati Lin memang lembut. Dia cepat kesian, tambah2 lagi dengan kawan. Dan semalam, Lin pegi talk diorang, kul 2 pagi baru balik..pastu hari ni masuk keje pulak..memang cam panda campur koala la muka dia rasanya.

Rupa-rupanya Cik C dah buat loan 60k untuk mulakan bisnes dia dengan MLM tu. Aku harap dia berjaya..aku tak dengki..cuma yang aku tak suka adalah...jangan buat aku rasa ditipu. Aku tak nafikan ada ramai usahawan MLM yang berjaya dan diorang ni memang kuat berusaha untuk keluar daripada kepompong kemiskinan dan kesusahan, aku pun bangga jugak tengok orang melayu bawak BMW, Mercedes but, just be transparent, there must be somebody out there interested in your business. Jangan memperdaya orang lah..lelebih lagi kawan. Dalam bisnes, kawan memang boleh jadi potential customer or downline tapi kalau kawan tu taknak jangan ko paksa dia (direct or indirect) dan jangan pulak bila dia menolak ko jauhkan diri as if aku pegi kat ko dengan harapan ko bawa untung untuk aku, since ko tak dapat bagi aku apa2 tak guna la aku berkawan ngan ko.

Friend is a long term relationship. Kalau dia tak tolong kita hari ni, masa depan mungkin dia adalah orang pertama yang muncul bila kita dalam kesusahan siapa tahu?




 

No comments: