Wednesday, January 11, 2017

Hijau, Kuning dan Merah

Warna-warna kehidupan betoi.

Masa bujang dulu sebelah kaki pun xpernah masuk bahagian kecemasan hospital. Masuk hospital bermalam lagi la tak pernah. Eh..ada 2 kali, 1st masa form 5 teman kawan kena asma. Teruk dia kena...kesian sangat...2nd masa diploma kawan sakit tak ingat.

Semenjak ada anak ni....dah macam rumah no.2 pulak. Dalam setahun mesti dapat pakej bermalam kat hospital. Makan, tido, mengadap anak je. Bertabah je la kan...bahagian aku kan.....ada orang lagi susah dari aku.

Tapi malam ni lain dari sebelum ni....pertama kali masuk red zone. Sebelum ni sampai yellow zone je. Dah masuk dua2 zone ni baru nampak kesibukan doktor2 kan. Kalau yang pegi emergency dept (ED) kena tunggu 4 jam. Yang masuk yellow n red ni memang doktor attend cepat atas sebab keseriusan kes. Tapi tetap menunggu ye selepas dapat 1st treatment. Macam malam ni, aku masuk red zone sebab inarra bernafas laju. Korang kena maklum bayi bawah setahun memang akan dapat keutamaan walau dia masuk zone mana pun. Lepas doktor bagi neb menunggu la kami disini sebab ada kes lecur. Hampir semua doktor dan staff bagi tumpuan untuk diorang. Aku dengar diorang dari kilang coklat. Ada letupan kat sana. Tak nampak sangat. Tapi dengar la dia mengerang sakit.

Moral of the story, kalau korang pegi hospital kerajaan masuk green zone yang kena tunggu berejam-rejam tu....tetapkan dalam hati supaya bersabar banyak-banyak. Doktor sibuk ok. Dah doktor kat malaysia ni masih lagi kurang berbanding jumlah penduduk. Pernah dulu aku datang pukul 9 pagi doktor tu rawat anak aku, aku datang balik pukul 9 malam doktor tu belum boleh balik tau siap dia datang tengok anak aku. Kesian dia, 12 jam keje. Bila ntah masa makan, solat dan rehat dia. Kalau kitorang masuk green pulak memang tak pernah kurang dari 3 jam kat situ. Macam malam ni, aku sampai pukul 1 pagi, sekarang masa aku taip entry ni pukul 4.48 pagi ingatkan dapat balik....rupanya admitted pagi ni 12 Jan 17...huhuhu....doktor saya sleep deprived dari minggu lepas lagi....adakah saya tak layak dapat mc???huhuhuhu.....

Apapun...terima kasih doktor dan para staff perubatan.

No comments: